Jobbigt

Efter att ha bott med folk i från hela Sverige i 5 månader har nu min dialekt blivit helt skev. I en trevlig sammankomst här igår var inte det jag sa som var roligt. Utan hur jag sa det. Det var ingen som skrattade med mig. Alla skrattade åt mig. Jag var ett djur i bur. En attraktion.

Så jag lägger skulden på er stockholmare! Även norrländningarna. Och fy fan för jämtlänningarna! Vart tog min härliga göteborgska vägen? Rädda mig. Vi kör en liten genomgång, så vi tillsammans kan gå mot en värld med mer göteborgska!


Bamba - Matsal.

Bröta - Föra oväsenden.

Fippla - Pilla, knåpa.

Flö - Flytta (på dig).

Go
- Knäpp. T.ex. "E du go eller?" = "Är du knäpp eller?" och "E du go i hövvet eller?". Sedan finns det förstås ”Goa gubbar" vilket konstigt nog betyder "Mysiga gubbar".

Gör - Uttalas gööör. Betyder typ jätte. Alltså:  Gööörgott. Jättegott.

Himla - Förstärkningsord. "Himla bra!"

Kirra - Fixa.

Knö - Läs Flö.

La - Väl. Vanligaste: "De e la gött?!"

Möla - Trycka (i sig mat).

Smeka - Smörgås.

Tjomme - Udda kille.

Tjottaheiti - Långt bort.

Tyken - Oförskämd.

Åpen - Glupsk, girig.

Änna - Liksom. "De e la änna fel?"




Men det dumma är att snart åker jag till Norge. Åh herregud, hur kommer detta att sluta?!


208
F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0